Manitoba Geocaching Association

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   RegisterRegister 
 ProfileEdit Profile/Settings   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Geocaching in the news.

Post new topic   Reply to topic    MBGA Forum Index -> Caching
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Jimbo 2

PostPosted: Sep 22, 2006 3:35 am    Post subject: Geocaching in the news. Reply with quote

Another newspaper article on Geocaching.

http://www.interlakespectator.com/News/254798.html

Back to top
View user's profile Send private message
Jimbo 2

PostPosted: Sep 22, 2006 3:59 am    Post subject: RE: Geocaching in the news. Reply with quote

...And here's a short video on Geocaching.

http://www.cbc.ca/clips/mov/Marsden-Geocaching060907.mov

Back to top
candaceandwill

PostPosted: Feb 05, 2007 1:24 am    Post subject: Reply with quote

Have you seen this? The Source by CC (aka Radio Shack) has this on their website. http://www.thesourcecc.com/sitelets/geocaching/index.htm
Back to top
The-Stuntman

PostPosted: Feb 05, 2007 3:07 am    Post subject: Reply with quote

There is currently an add for a geocaching course posted in the selkirk journal. Look for the West St paul heading near the bottom of page 4 (I think) There it describe the outline for the caching course feb 15 7:00 pm @ the west st paul school just north of the perim on main st.
Back to top
Wagonmaker

PostPosted: Feb 28, 2007 5:22 am    Post subject: Reply with quote

There was an article this week in the local French newspaper, La Liberté (sorry, no translation from me!):

Article qui a paru cette semaine dans le journal La Liberté:

CACHE AUX TRÉSORS!

Connaissez-vous la géocache? Vous en entendrez bientôt parler. L'activité récréative gagne en popularité partout dans le monde. Grâce au CDEM, elle sera bientôt présente ici.

«La géocache est le grand phénomène du monde des loisirs du début du 21e siècle, affirme la coordonnatrice du tourisme au Conseil de développement économique des municipalités bilingues du Manitoba (CDEM), Diane Bruyère. C'est une chasse aux trésors high tech qui utilise Internet et le système de positionnement par satéllite (GPS). Une personne obtient des coordonnées locales ou encore une série d'indices pour ensuite utiliser un appareil GPS portatif pour rpérer des caches - des boîtes contenant des petits trésors. Déjà on compte plus de 300 000 caches dans le monde. Chaque jour, on en ajoute d'autres.»

Une activité pour tous

Conçue par des Américains amateurs du grand air, la géocache se destine aux gens qui aiment à la fois la technologie, l'aventure, la découverte et les randonnées en solitude, en couple ou en famille.

«Tout le monde peut jouer, indique le coordonnateur au Marais Oak Hammock, Jacques Bourgeois. Au début, je croyais que seuls les sportifs seraient intéressés. Mais non. Les enfants adorent ça, parce qu'ils peuvent jouer avec des gadgets. Et beaucoup de couple à la retraire pratiquent la gécache. Il suffit d'aimer la marche et les chasses aux trésors.»

La majorité des GPS permettent de repérer un endroit à deux mètres près. Une fois une cache trouvée, un géocacheur peut prendre ses trésors, pourvu qu'il en mette des nouveaux. Ils inscrit son nom sur une feuille de papier qui reste dans la cache.

La géocache est un concept flexible, offrant aux amateurs une variété de permutations. On peut jouer à la multicache (repérer plusieurs indices pour se rendre à une cache), ou découvrir des caches reliées à un seul thème, comme l'histoire d'une région, sa faune ou sa géologie.

«Au départ, la géocache peut sembler bizarre, indique Jacques Bourgeois. Pour moi, le GPS était en outil de travail, puisqu'on s'en sert au Marais Oak Hammock pour repérer des nids d'oiseau et dresser des cartes plus précises du marais. J'ai commenceé à faire de la géocache il y a un an, lorsque j'ai acquis mon GPS portatif. Maintenant, c'est plus fort que moi. Je suis devenu membre de l'Association manitobaine de géocache. (1) Quand je visite ma famille au Québec, j'en fais. Je suis allé en Floride, et j'ai trouvé plusieurs caches. Plus tu en fais, plus tu aimes ça.»

Diane Bruyère est une passionnée du jeu. «C'est pourquoi je suis convaincue de son potentiel économique et touristique, dit-elle. Le déclic s'est fait quand j'ai trouvé une cache à Riding Mountain. Les informations sur Internet portant sur la cache parlaient d'une tour d'eau. Je me suis rendue à l'endroit et j'étais d'abord déçue, parce que je ne voyais aucune tour d'eau. Il n'y avait qu'une pile de pierres de béton. Mais dans la cache, j'ai trouvé une feuille me décrivant l'endroit et me racontant son histoire. C'était l'emplacement d'une ancienne tour d'eau qui alimentait les locomotives à la vapeur alors que le chemin de fer passait par là. J'ai été transportée dans le passé. Je ne serais jamais allée visiter l'endroit sans la géocache.»

Jacques Bourgeois a constaté le même phénomène. «La géocache est super pour le Marais Oak Hammock, déclare-t-il. Les gens viennent nous rendre visite à cause des géocaches.»

Du potentiel économique

«Au CDEM, c'est ce qui nous a fascinés, fait remarquer Diane Bruyère. Le potentiel est énorme. C'est super pour la communauté francophone. Au lieu de créer des centres d'interprétation, on crée des cache et ça va faire découvrir des lieux peu connus de nos 16 municipalités bilingues.»

Le CDEM étudie le phénomène depuis plus d'un an, afin de voir comment la géocache pourrait conduire les touristes des les communautés francophones du Manitoba. Son but ultime est de donner un cachet francophone à l'activité.

«On pourrait établir des géocaches sur des personnages et des lieux historiques, mais des personnages d'aujourd'hui aussi, souligne Diane Bruyère. Imaginez une cache urbaine et rurale portant sur la vie et l'oeuvre de Gabrielle Roy. Les gens pourraient découvrir toutes sortes de choses.»

En septembre 2006, le CDEM a obtenu une dizaine d'appareils GPS et donné une formation au personnel du Festival du Voyageur. Trois caches, nommées «He! Ho! Léo!», ont été créées et placées à divers endroits publiques de Saint-Boniface. Les coordonnées ont été inscrites au www.geocache.com. (sic)

«Nous avons aussi créé deux projets pilotes, ajoute l'agente en tourisme au CDEM, Annette Tétrault. Un se développe à Saint-Boniface, et l'autre dans la région Chaboillé (Saint-Pierre-Jolys, Saint-Malo, Otterburne, Larochelle et Dufrost). Nous avons sollicité la participation des agents de tourisme des régions, afin de développer des caches ayant des rubriques se rattachant à la francophonie et des activités culturelles, comme la Cabane à sucre de Saint-Pierre-Jolys.

«La prochaine étape sera d'inviter les écoles françaises et d'immersion à la table, poursuit Annette Tétrault. Le programme d'études de géographie de la 10e année est riche en possibilités pédagogiques. Nous pourrions former les profs et les élèves, en leur offrant un atelier en géocache et leur apprendre comment utiliser le système GPS.»

Le CDEM se prépare pour l'avenir. «Un jour, on pourra se rendre aux bureaux de Tourisme Riel, louer un GPS, avoir une formation de 15 à 30 minutes et aller trouver des caches, affirme Diane Bruyère. Pour réaliser nos objectifs, nous avons acheté dix autres appareils. Éventuellement, nous en aurons une trentaine. C'est peu coûteux et facile à utiliser. Un enfant de cinq ans peut apprendre à s'en servir.»

«Ce n'est pas comme dépenser des sommes énormes pour acheter de l'équipement de hockey, renchérit Jacques Bourgeois. Un investissement de 100 $ à peine, une consultation sur Internet... et tu es parti!»

(1) On peut consulter le site de l'Association manitobaine de géocache au mbgeocaching.com.
Back to top
Wagonmaker

PostPosted: Feb 28, 2007 5:37 am    Post subject: Reply with quote

Here's a very brief synopsis of the article:

Paragraph 1: Describes geocaching.
Paragraph 2: Who are geocachers?
Paragraph 3: OHMIC talking about the type of people who are geocachers.
P4: What do do once you find a cache.
P5: Types of caches
P6: OHMIC describes how geocaching can be a bit bizarre at first. He describes how he started, and how it now consumes his life (hahar!) Plug for MBGA.
P7: Diane Bruyère, coordinator for CDEM (Economic Development for Bilingual Municipalities), describes her first caching experience at Riding Mountain. Describes how geocaching takes you to fascinating places you wouldn't see otherwise.
P8: OHMIC agrees: It's great for Oak Hammock Marsh.
P9: CDEM can use geocaches to promote francophone communities, and boost the economy of said communities.
P10: CDEM has been studying geocaching and wants to create a francophone niche for geocaching/cachers.
P11: CDEM could create geocaches to promote historic places and people, and contemporary heroes as well. (ex. Gabrielle Roy)
P12: CDEM bought ten GPSrs and trained Festival du Voyageur staff. They released three caches. (with which I am sure you are all familiar) Improper plug for GC.com
P13: CDEM working on two pilot projects, one for St. Boniface, and one for the Red River Valley area. Caches can promote local activities and places.
P14: Nest ste? Including schools. Grade 10 geography lends itself nicely to geocaching. A plethora of pedagogical options! Training teachers to be able to teach students (Here's one teacher they won't have to train!!)
P15: CDEM looks ahead: They want to buy more GPSrs, then set up a location where people can rent GPSrs, get a 15 minute training, and then go caching.
P16: OHMIC finishes off by saying it doesn't cost alot for equipment, like sports woul (hockey equipment, for example). $100, and you're on your way!

Hope that helped with comprehension!

WAGONMAN
Back to top
Wagonmaker

PostPosted: Feb 28, 2007 5:55 am    Post subject: Reply with quote

OK, finally, my opinions.

1) I'm not overly sure how I feel about CDEM opening up geocaching to the grand public. They want to set up some place where you could go, rent a GPS for a few hours, and go out caching? I know that everyone is always welcome to the sport, but it seems like this would litterally open up caching to EVERYONE. Caches may therefore be compromised, and the overall "secrecy" that surrounds us when we go out caching will be tarnished. I don't know. On one hand, I like the exposure that this kind of thing would give us, on the other hand, if everyone out there wants a piece of the pie, eventually the pie pieces are too small for anyone to enjoy! (Odd analogy, but, so help me, it works!!)

2) This is just a general opinion about this article and most other articles in La Liberté. They cannot simply report a news story. No matter what the actual topic is, they always spin it so that it relates to the francophone community. In this case, it couldn't be simply an article about geocaching and its economic and touristic merits for Winnipeg, or even St. Boniface. It had to be about promoting french culture and language.
Now, don't get me wrong. As a francophone, I am all for promoting my culture and language. But the general attitude in the francophone community is, "Go French or go home!"... or should I say, "Soit français, soit rien!". Francophones (rightly) feel that they are being smothered by the English majority, but the solution is NOT screaming "FRANÇAIS!" at the top of your lungs at every opportunity!

SO, that was very non-geocaching related. Terribly sorry to any francophones out there who may disagree with me, I definitely mean no offense!

Anyways, in general, the article is a well-written piece that will certainly promote our amazing hobby within the francophone community.

Woot.

WAGONMAN
Back to top
ohmic

PostPosted: Mar 01, 2007 12:33 am    Post subject: Reply with quote

Hey, at least I plugged the MBGA!!! Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Dragonfreys

PostPosted: May 07, 2007 3:23 pm    Post subject: CBC Radio - Geocaching in National Parks Reply with quote

Be sure to tune in to CBC Radio 1 at approximately 12:20 today (May 7) to hear Richard (KiteKacher) being interviewed by Marilyn Mackie on her Radio Noon show regarding geocaching in National Parks.
Back to top
grnbrg

PostPosted: May 07, 2007 7:00 pm    Post subject: Re: CBC Radio - Geocaching in National Parks Reply with quote

Dragonfreys wrote:
Be sure to tune in to CBC Radio 1 at approximately 12:20 today (May 7) to hear Richard (KiteKacher) being interviewed by Marilyn Mackie on her Radio Noon show regarding geocaching in National Parks.

Very nice interview. Glad to hear that caching in national parks will be possible soon. And even an MBGA plug, too!

Available for download, if anyone missed it: CBC-ParksCan-2007-05-07.mp3 -- Dial-up warning: 4.8M!

grnbrg.

Last edited by grnbrg on May 07, 2007 11:27 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
dani_carriere

PostPosted: May 07, 2007 11:21 pm    Post subject: Reply with quote

That was a great interview. I remember Richard with a stronger French accent tho! lol

Did anyone call in? What did they say?

Post new topic   Reply to topic    MBGA Forum Index -> Caching Time synchronized with your computer time
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You can attach files in this forum
You can download files in this forum

GPS
Central Landsharkz MBGA 5th Anniversary Geocoin GPS Wolf Hunt